Vi tycker att det är viktigt att alla ska kunna använda våra webbplatser, My InCharge-portalen och våra appar. Därför följer vi WCAG-riktlinjerna (Web Content Accessibility Guidelines) och låter våra digitala tjänster granskas regelbundet för tillgänglighet. 

Rapportera brister i tillgänglighet

Vi strävar alltid efter att förbättra tillgängligheten på webbplatsen och i appen Mitt Vattenfall. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav kontakta oss på tillganglighet@vattenfall.com och låt oss veta om problemet. Vår normala svarstid är 14 dagar.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.

Teknisk information om tillgänglighet

Denna webbplats och appen Vattenfall InCharge är delvis förenlig med tillgänglighetsreglerna, på grund av de brister som anges nedan. Vi arbetar för att åtgärda kända tillgänglighetsproblem, men ber om överseende för att vissa saker tar längre tid.

Tillgänglighet på vår webbplats, i portal och appar 

Webbplatsen, portalen och apparna har granskats utifrån WCAG 2.2, nivå A och AA. Revisionen har utförts av Cardan, enligt WCAG-EM:s utvärderingsmetod. Nedan hittar du resultaten från revisionerna: 

 

InCharge webbplats Sverige (incharge.vattenfall.se) 

Revisionen visar att webbplatsen uppfyller 33 av 56 kriterier (58%). 
Det finns 96 tillgänglighetsproblem som vi arbetar med att åtgärda. 

InCharge webbplats Nederländerna (incharge.vattenfall.nl) 

Den nederländska webbplatsen uppfyller 26 av 56 kriterier (46%). 
268 tillgänglighetsproblem har hittats. 

InCharge webbplats Tyskland (incharge.vattenfall.de) 

Den tyska webbplatsen uppfyller 27 av 56 kriterier (48%). 
124 tillgänglighetsproblem har hittats. 

My InCharge-portalen 

Portalen uppfyller 34 av 56 kriterier (60%). 
100 tillgänglighetsproblem har hittats. 

InCharge App (iOS) 

iOS-appen uppfyller 30 av 50 kriterier (60%). 
58 tillgänglighetsproblem har hittats. 

InCharge App (Android) 

Android-appen uppfyller 30 av 50 kriterier (60%). 
59 tillgänglighetsproblem har hittats. 

 

Verktyg och funktioner för digital tillgänglighet 

På vår webbplats, portal och i apparna finns olika funktioner som förbättrar den digitala tillgängligheten: 

Webbplatser 

  • Webbplatserna kan till stor del användas med tangentbord. 

  • Det finns tillräcklig kontrast och tydliga textstorlekar på många ställen. 

  • Navigering och etiketter är konsekventa på alla sidor. 

  • Text presenteras alltid som riktig text, inte som bilder. 

  • På den svenska webbplatsen fungerar zoom och skalning mycket bra. 

My InCharge-portalen 

  • Logisk läsordning för allt innehåll. 

  • Menyer och navigering är konsekvent uppbyggda. 

  • Viktiga funktioner fungerar med hjälpmedel. 

  • Fel i formulär visas ofta tydligt. 

InCharge App (iOS och Android) 

  • Huvudspråket är korrekt inställt för VoiceOver/TalkBack. 

  • Texter kan förstoras och presenteras alltid som riktig text. 

  • Många åtgärder kan ångras, vilket är praktiskt för personer med motoriska svårigheter. 

  • Appar är generellt enkla att använda och text läses upp korrekt.  

Vad vi kommer att förbättra 

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra den digitala tillgängligheten. Det finns fortfarande områden som kräver extra uppmärksamhet, till exempel: 

Webbplatser (SE, NL, DE) 

  • Alla interaktiva delar kan inte alltid användas med tangentbord. 

  • Fokusmarkeringar är inte alltid tydliga. 

  • Alla bilder och ikoner har inte bra textalternativ. 

  • Textkontrast kan förbättras på vissa ställen. 

  • Strukturen för rubriker och listor är ibland inte korrekt implementerad i koden. 

  • På tyska och nederländska webbplatser saknar många komponenter korrekt roll, namn och/eller värde i koden. 

  • Den svenska webbplatsen har PDF-dokument som inte är tillgängliga. 

My InCharge-portalen 

  • Vissa knappar och ikoner saknar tydliga textalternativ. 

  • Rubrikstrukturen används inte alltid korrekt. 

  • Navigering med hjälpmedel kan förbättras ytterligare. 

  • Färg och kontrast följer inte alltid standarden. 

InCharge App (iOS & Android) 

  • Alla knappar har inte ett tydligt textalternativ, eller så stämmer inte språket överens med appens huvudspråk. 

  • Fokusordning och synlighet av fokusindikator kan förbättras. 

  • Vissa statusikoner eller etiketter uttalas inte korrekt av VoiceOver/TalkBack. 

  • Kontrast och skalbarhet av text är inte alltid optimal.
     

Vi fortsätter att förbättra 

Eftersom digital tillgänglighet är viktigt för oss fortsätter vi ständigt att arbeta med förbättringar. Vi gör detta genom att: 

  • Åtgärda befintliga tillgänglighetsproblem så snabbt som möjligt. 

  • All ny funktionalitet byggs tillgänglig från början. 

  • Regelbundna kontroller och tester genomförs. 

  • Våra medarbetare får utbildning i digital tillgänglighet.