20.06.2023 | 4 min

Från roaming till tidsbaserade priser – sex saker du måste veta om våra publika laddstationer


Vilka tidpunkter är det billigast att ladda, vad är skillnaden på AC- och DC-laddare och varför är vår app elbilens bästa kompis? Här har vi samlat allt du behöver veta inför bilresan.

1. Större möjligheter med app, bricka eller kort.

Roaming innebär att du genom InCharge även har tillgång till andra publika laddnätverk, till exempel Ionity och E.ON, och därmed kan använda ditt InCharge laddkort, bricka eller vår app för att ladda hos dem. Du kan även aktivera laddningen vid InCharge laddstationer via andra tjänster, som till exempel EasyPark och Elli. Oavsett vad som passar dig bäst är du alltid välkommen till InCharge laddstationer.

2. AC eller DC? Snabb, snabbare, snabbast.

22 kW AC-laddare är en semisnabb laddare, med en beräknad laddtid på 2–5 timmar. Om du ska stanna till lite längre på en destination är det med andra ord lämpligt att välja AC – som dessutom brukar ligga lägre i pris. Den är också perfekt för att toppa upp din batteritid från 80 till 100 procent, något som tar längre tid på en snabbladdare. Till AC använder du din typ 2-kabel.

50 kW DC-laddare laddar upp till 80 procent på cirka 15 till 75 minuter beroende på biltyp. Använd fast kabel CCS och CHAdeMO.

100–350 kW DC-laddare, även känd som supersnabbladdare, har en beräknad laddtid upp till 80 procent på 10 till 45 minuter. Fast kabel CCS.

3. Bra Miljöval, så klart.

Ladda med riktigt bra el. I Vattenfalls laddstationer är elen ursprungsmärkt med Bra Miljöval och kommer från vår egen produktion inom vatten- och vindkraft.

Läs mer om Bra Miljöval här. 

4. Tidsbaserade priser för dig som kan vara flexibel.

I våras lanserade vi tidsbaserade priser på våra egna laddstationer. Det innebär att priserna är uppdelade i fyra olika nivåer efter tid på dygnet: 00-06, 06-12, 12-18 och 18-24. Kom ihåg att din app måste vara uppdaterad för att du ska kunna se prisnivåerna.

Mer information om vår dynamiska prissättning.

5. Appen nyckeln till mobil frihet.

• Få översikt över laddare och adresser.

• Jämför priser och laddhastighet för laddningen på olika stationer. 

• Registrera ditt laddkort, bricka eller betalkort som betalmetod. 

• Navigera till önskad laddstation (InCharge och roamingpartners)

• Se om laddaren är ledig innan du anländer.

• Få en notis om en upptagen laddare blir ledig.

• Se när stationen blev upptagen för att bedöma tid.

• Extra plus är att du kan använda vår app i både Tyskland och Nederländerna.

Läs mer om vår app här.

6. Laddkabeln sitter fast! Och andra akuta ärenden.

Vi hoppas så klart att du får en problemfri upplevelse vid våra laddstationer i sommar. Men om någonting händer, till exempel att laddkabeln fastnar, så är vår support öppen 24 timmar om dygnet. Du når dem på 020-52 62 00. Du hittar också svar på vanliga frågor i vår FAQ som finns här.

Om du kommer till en laddstation som är ur funktion har vi full förståelse för att du blir frustrerad. Men vi skulle ändå uppskatta om du kan ta dig tiden att felrapportera stationen i vår app eller kontakta vår support, så att vi snabbt kan få igång den. Oftast är lösningen på problemet bara ett samtal bort!

Ladda på vägen