06.03.2024 | 2 min

Blockeringsavgifter: så fungerar det i praktiken


I takt med att antalet elbilar ökar, ökar även efterfrågan på laddmöjligheter hos kommersiella aktörer och verksamheter. Om ni redan erbjuder elbilsladdning är det hög tid att se över hur ni också kan få ut det mesta av er anläggning, till exempel med hjälp av blockeringsavgifter.

Kampen om kunderna hårdnar när efterfrågan på publik elbilsladdning ökar. Brist på tillgängliga laddare får kunderna att leta sig vidare och ni riskerar att förlora en intäkt. Förutom att säkerställa att ni har rätt antal laddpunkter kan ni göra fler saker för att öka så väl kundflödet som kundnöjdheten. En åtgärd stavas blockeringsavgifter.

Så fungerar blockeringsavgifter

Idén bakom blockeringsavgifter är enkel: alla besökare som vill ladda sin bil under ett besök hos er får ladda till ett visst pris under en begränsad tid. Om tidsgränsen överskrids träder en blockeringsavgift i kraft och kunden får betala mer för sin laddning. Utan blockeringsavgifter är risken stor att färre hinner hinner ladda sin bil, vilket i sin tur innebär färre intäkter för er som laddstationsägare. 

Fördelar med blockeringsavgifter

Fler besökare hinner ladda sina bilar: En sak som är särskilt viktigt för er som har eller funderar på att investera i AC-laddare (destinationsladdare) där laddtiden är relativt lång, är att fler hinner ladda sina bilar om laddtiderna är begränsade.

Högre intäkt för stationsägaren: Ju fler som hinner ladda desto mer intäkter för er som stationsägare.

Nackdelar med blockeringsavgifter

Upplevs orättvisa: I debatten om blockeringsavgifter kommer  orättvisa upp. Att blockavgifter potentiellt skulle kunna debiteras till elbilsförare som fortfarande inte laddat klart sin bil. Här har stationsägarna ett ansvar att säkerställa att tidsgränsen är anpassad efter hur snabbt laddaren kan ladda bilen. 

Kortare besök: En blockeringsavgift kan innebära att besökaren enbart gör ett kortare stopp hos er för att undvika en eventuell straffavgift. Därför är det viktigt att ni som stationsägare tydligt kommunicerar era regler och erbjuder tillräckligt med vanliga parkeringsplatser intill laddplatsen för att få besökaren att stanna längre. 

Ett nödvändigt ont

Trots kritiken mot blockeringsavgifter finns det förespråkare som ser avgifterna som ett nödvändigt ont för att effektivt hantera den ökade efterfrågan på elbilsladdning. För er som laddstationsägare som är osäkra kan ni välja att betrakta avgiften som ett verktyg för att få fler att ladda hos er än snarare än att "bara" använda er för parkering.

Kommersiella Aktörer