I Power Circles statistik för november 2022 ses ännu en milstolpe. Nu har vi passerat 400 000-strecket och hela 411 945 laddbara personbilar finns på de svenska vägarna. 56 % av svenskarna har valt laddhybrid och 44 % elbil. Tillsammans utgör de laddbara bilarna 8 % av personbilsflottan.
Andelen nyregistreringar av elbilar och laddhybrider var 65 % i november enligt Mobility Sweden. Det var den högsta andelen någonsin för en enskild månad. Under november registrerades ca 10 900 nya elbilar vilket var 42,5 % av nyregistreringarna – en toppnotering! Orsaken till uppsvinget tros vara lättnader i leveranskedjorna.
November 2022 | November 2021 | |
Personbilar |
25 588 |
21 056 |
Andel laddbara personbilar |
64,6 % |
54,3 % |
Varav: Elbilar |
10 868 |
5 468 |
Andel av nyregistreringarna |
42,5 % | 26,0 % |
Laddhybrider |
5 650 | 5 962 |
Andel av nyregistreringarna |
22,1 % | 28,3 % |
Regeringens beslut att slopa klimatbonusen fick många att snabba på sitt köp av elbil eller laddhybrid för att kunna ta del av bonusen. Tisdagen den 8 november var det rusning till bilhandlarna med historiska ordersiffror, där hela 95 % var laddbara bilar. De långa leveranstiderna leder däremot till att nybilsregistreringarna kommer synas först i 2023 års statistik.
Vad är då prognosen för elektrifieringen under 2023? Mobility Sweden menar att takten på utvecklingen är beroende av vilka styrmedel som införs. Den slopade klimatbonusen kommer antagligen ha en negativ påverkan på elbilsförsäljningen, privatleasingen och utvecklingen av eldrivna lätta lastbilar. Vi kommer även se fortsatt långa leveranstider där utbudet inte täcker efterfrågan, då industrin spås vara i obalans även under 2023.
Vi följer utvecklingen, styrmedlen och statistiken. Håll utkik här i vår kunskapshubb för en komplett summering av elbilsåret 2022!
Källa: Mobility Sweden och Power Circle