Ladda ner vår app
Ladda ner vår app för att hitta till din närmaste laddstation och se tillgänglighet och aktuella priser. Registrera ditt betalkort, din laddbricka eller ditt laddkort för enkel betalning.
Vid årsskiftet 20/21 passerade vi 300 000 laddbara fordon i Sverige, och nu, ett år senare, rullar det fler än 450 000 elektriska bilar på vägarna. Power Circles statistik visar att försäljningen har varit jämn genom hela 2022, med undantag av december där svindlande 22 131 nya elfordon registrerades.
De laddbara bilarna utgjorde vid årsskiftet 56 % av den totala nyförsäljningen av bilar, där 33 % var rena elbilar och 23% var laddhybrider. Enligt BIL Sweden förväntade man sig att 34 % av alla nya bilar skulle vara laddbara 2022.
2022 | 2021 | |
Personbilar |
288 003 |
301 006 |
Andel laddbara personbilar |
56,1 % |
45 % |
Varav: Elbilar |
94 984 |
57 473 |
Andel av nyregistreringarna |
33 % | 19,1 % |
Laddhybrider |
66 591 | 77 853 |
Andel av nyregistreringarna |
23,1 % | 25,9 % |
Regeringens beslut att slopa klimatbonusen fick många att snabba på sitt köp av elbil eller laddhybrid för att kunna ta del av bonusen. På slutet av 2022 var det rusning till bilhandlarna med historiska ordersiffror, där hela 95 % var laddbara bilar. De långa leveranstiderna leder däremot till att nybilsregistreringarna kommer synas först i 2023 års statistik.
Vad är då prognosen för elektrifieringen under 2023? Mobility Sweden menar att takten på utvecklingen är beroende av vilka styrmedel som införs. Den slopade klimatbonusen kommer antagligen ha en negativ påverkan på elbilsförsäljningen, privatleasingen och utvecklingen av eldrivna lätta lastbilar. Vi kommer även se fortsatt långa leveranstider där utbudet inte täcker efterfrågan, då industrin spås vara i obalans även under 2023.
Ladda ner vår app för att hitta till din närmaste laddstation och se tillgänglighet och aktuella priser. Registrera ditt betalkort, din laddbricka eller ditt laddkort för enkel betalning.