För dig som vill läsa mer om elbilar
För att få fram tiden det tar att ladda ett tomt batteri tills det är fullt, vid normal laddning, delar man kapaciteten i kilowattimmar (kWh) med laddkraften i kilowatt (kW). För snabbladdning (med hög strömstyrka) rekommenderas det dock att laddningsnivån begränsas till 80% av batterikapaciteten.
Det går att ladda en elbil och en laddhybrid från en vanlig väggkontakt men det rekommenderas inte i längden. Dels för att du inte utnyttjar bilens laddningskapacitet, dels för att det finns säkerhetsrisker om du inte har koll på husets elinstallation. Eldragningen i en villa är inte byggd för långvarig laddning av elbilsbatterier.
Om elbilen laddas via ett vanligt eluttag är det inte tillåtet att använda en strömstyrka på mer än 10 ampere. Det ger en maximal effekt på 2,3 kW, vilket motsvarar mellan 1 och 1,5 mils körning per timme du laddar. Med en laddstation hemma kan du öka amperestyrkan på säkringen, och därmed ladda betydligt snabbare. Bara genom att öka säkringen från 10 till 16 ampere, kan du ladda med 3,7 kW – det motsvarar upptill 2 mils körning per timme du laddar!
Det finns tre olika former för laddning: Snabbladdning, semi-snabbladdning och normalladdning. Normalladdning är det mest praktiska och kostnadseffektiva alternativet och den typ av laddning som man oftast använder sig av hemma. Laddhastigheten vid en hemmaladdstation är 3,7 kW vid 16 A. Då kan du exempelvis ladda en Volkswagen e-Golf med 31,5 kWh netto batterikapacitet, på runt tio timmar. Undrar du hur lång tid det tar att ladda en elbil ska du tänka på att de flesta av oss inte behöver mer energi än vad en normalladdning ger, för att få sin elbils-vardag att fungera bra. Vi laddar på natten och bilen är klar att använda på morgonen.
Semisnabb- och snabbladdning är de laddalternativ vi i främst hittar på laddstationer längs vägarna. De laddar bilarna betydligt snabbare, men till ett högre pris.
Här är ett litet urval av olika bilmodellers laddtid med variablerna batterikapacitet och effekt.
Beräkningarna är ej exakta eftersom bl.a. utetemperatur påverkar tiden.
Modell |
Batterikapacitet, kWh (netto/brutto) |
1-fas, 3,7 kW/16A |
1-fas, 7,4 kW/32A |
3-fas, 11 kW/16A |
Snabbladdning CCS (100 kW DC) |
Audi e-tron 55 quattro | 86,5 / 95 | 26-27 timmar | 13-14 timmar | 8-9 timmar | 30-40 min |
Tesla Model 3 | 76 / 82 | 24 timmar | 12 timmar | 8 timmar | 30-40 min |
Polestar 2 | 75 / 78 | 24 timmar | 12 timmar | 8 timmar | 32 min |
BMW iX3 | 74 / 80 | 23- 24 timmar | 10 timmar | 8 timmar | 36 min |
Fiat 500e 3+1 | 37,3 / 42 | 12 timmar | 6 timmar | 4 timmar | 27 min |
Renault Twingo Electric | 21,3 / 23 | 7 timmar | 3-4 timmar | 2-3 timmar | - |
Läs också: Att ladda elbil – hur du än bor