02.05.2024 | 2 min

Så blev elbilsladdning ett självspelande piano för Norrvidinge Group


Ett modernt åkeri i södra Sverige som brinner för så väl personligt engagemang som hållbarhet. Så kan Norrvidinge Group AB bäst beskrivas. När de för andra gången väljer leverantör av elbilsladdning är helhetsupplevelsen och nöjda användare i fokus.

För Norrvidinge Group AB, som erbjuder allt från transporter och masshantering till återvinning, är hållbarhet inte bara en miljöfråga utan ett omfattande samspel mellan företag och samhälle. Genom fokus på personligt engagemang och flexibilitet hjälper de sina kunder att skapa hållbara värden, samtidigt som de hela tiden ser om den egna verksamheten. Hållbarhetsfrågor förekommer i både stor och liten skala, med allt från sopsortering på kontoret till optimering av företagets egna transporter. Anders Bengtsson, trafikledare och ansvarig för elbisladdning på Norrvidinge, berättar mer:

– Vi finns på flertalet orter i södra Sverige och våra regionchefer spenderar mycket tid i bilen. Vi insåg därför ganska snabbt att en övergång till elbilar kunde ha stor påverkar på vårt hållbarhetsarbete. På sikt räknar vi med 10-20 elfordon och tillhörande laddpunkter på alla våra orter, säger han. 

Från tidskrävande merarbete till smidig helhetslösning

De första laddstationerna installerades på kontoren i Helsingborg och Halmstad. Men det visade sig att lösningen de valt krävde mycket handpåläggning och merarbete.

– Tyvärr valde vi till en början en alldeles för komplex lösning. Systemet krävde bland annat att varje ny användare var fysiskt på plats för att kunna läggas upp i systemet och få en tagg till laddpunkterna. Vid varje månadsskifte fick vi en Excel-fil med vem som hade förbrukat vad och sedan var det upp till oss att sköta faktureringen. När vi tittade på att utöka elbilsladdningen insåg vi ganska snabbt att lösningen vi valt var för krånglig. Vi saknade helt enkelt helhetskänslan och det personliga engagemang som vi själva är vana vid att ge våra kunder, menar Anders Bengtsson.

Lösningen blev att byta till Vattenfall InCharge. Användarna kan själva skapa konto och komma i gång med laddningen på mindre än en minut. Det är lätt att utöka antalet laddstationer och oavsett vem som laddar och var, så sker faktureringen rättvist och smidigt, helt utan Norrvidinges inblandning.

– När våra tjänstemän från Stockholm åker ner till våra kontor i södra Sverige kan de använda samma laddsystem, och vice versa. Fakturan går direkt till den som ska ha den, oavsett var laddningen sker. Det är som ett självspelande piano. Det har blivit mycket enklare och vi sparar mycket tid på att slippa allt merarbete, säger Anders Bengtsson.

Ett mångsidigt samarbete underlättar problemlösning

För Norrvidinge är det viktigt att samarbetet bygger på lösningar som inte bara är av teknisk karaktär. Det kan alltid uppstå utmaningar på vägen, och då är det enligt Anders Bengtsson bra att ha en kunnig partner som hjälper till med problemlösningen:

– En av våra stora utmaningar är att vi inte äger våra fastigheter själva. Vi har dock valt att ta kostnaden för våra laddstationer eftersom det är viktigt för oss och för att vi vet att behovet kommer öka med tiden. Men det kan uppstå praktiska diskussioner med fastighetsägaren kring hur arbetet ska utföras. Här har Vattenfall InCharge varit delaktiga hela vägen, deltagit i möten och bidragit med lösningar som har gjort alla nöjda. Allt har gått mycket snabbt och smidigt, säger han.

För Norrvidinge är det här bara början på både deras hållbarhetsarbete och samarbetet med Vattenfall InCharge:

– Behovet av laddpunkter kommer bara öka och eventuellt kan det bli ett samarbete med övriga hyresgäster i framtiden. Hur vi än utvecklar vår elbilsladdning kommer vi att samarbeta med Vattenfall InCharge. De har hjälpt oss hela vägen. Och då har vi ändå bara skrapat på ytan, det finns mycket mer att upptäcka och göra tillsammans, säger Anders Bengtsson.

Norrvidinge Groups 3 tips till er som ska installera elbilsladdning

  • Om ni har kontor på flera orter och tänker installera laddpunkter på flera av dem, dela inte upp ansvaret på respektive ort. Det är bättre och mycket enklare för alla parter att ha en central kontaktperson som håller i projektet. Det går att lära sig mycket från varje plats och det blir till stor hjälp under det fortsatta arbetet.
  • Ha nära kontakt med leverantören och se till att ha en bra kommunikation. Med snabba och korrekta svar blir processen smidigare. Det är också viktigt att lyssna på leverantören då den kan erbjuda hjälp på många områden. Som exempelvis vilka bidrag som finns att söka.
  • Om ni inte äger fastigheten där ni tänker installera laddpunkter, ta gärna med leverantören vid möten med fastighetsägaren. Då går det att lösa saker direkt på plats och hitta fungerande alternativ som passar alla parter. Vi kunde till exempel lösa ett grävproblem genom att Vattenfall InCharge var med och presenterade en annan installationslösning som fungerade bättre för fastighetsägaren. Det hade vi inte kunnat göra på egen hand.
ladda företag
Kundcase