27.02.2020 | 3 min


För dig som vill läsa mer om elbilar

Laddkabel typ 1 och typ 2


När du står inför att köpa en elbil eller laddhybrid har du säkert hört uttrycket typ 1 och typ 2. Typ 1 och typ 2 handlar om elbilens ladduttag och är något du behöver ha koll på när du väljer laddkabel till din elbil. Svaret på frågan kan du enkelt söka dig till eller fråga din bilhandlare. Men för dig som är intresserad av att grotta ner dig i vad skillnaden mellan typ 1 eller typ 2 är reder vi ut begreppen här.

Vad betyder typ 1 och typ 2?

Rena elbilar och laddbara hybridbilar kan antingen ha ett typ 1 eller typ 2 ladduttag och det är ladduttaget som avgör vilken typ av laddkabel du kan använda för att ladda elbilen. ’Typ’ är en beteckning för olika standard av uttag som används vid AC-laddning (växelström) av elbilar. Till exempel är bilmodellen Fiat E utrustad med Typ 1, medan Opel Ampera-E är utrustad med Typ 2.

Laddkabel typ 1

En laddkabel med typ 1 används för att driva bilens laddare med 1-fas växelström och kan ladda upp till 7,4 kW (230V / 32A). Det är främst på asiatiska bilmodeller som vi hittar denna standard. Laddkablar med typ 1 kännetecknas av en liten låsmekanism. När man trycker på låsmekanismen aktiveras en mikrobrytare som sänder en signal till bilen. Som ett resultat ändras signalstiftets motståndsvärde vilket resulterar i att bilen avslutar laddningsprocessen innan laddkabeln kopplas ur bilen.

Laddkabel typ 2

Typ 2-kontakt är den mest flexibla varianten. Den stöder både likström och växelström, samt 1-fas och 3-fas. Typ 2 är konstruerad för den europeiska växelströmmen (TN-S) och har en laddningseffekt på upp till 43 kW. Laddkabeln av typ 2 standard har två ledare (1 fas) eller 4 ledare (3 faser). En laddkabel av typ 2 med 4 ledare kan ladda bilen med trippelkapacitet (3 fas). Laddningskapaciteten är 3,7 kW (16A) och 7,4 kW (32A) vid 1 fas, och 11 kW (16A) och 22 kW (32A) vid 3 fas. Själva laddkontakten på laddkabeln kännetecknas av en kort och en lång signalpinne vilket garanterar säkerheten. När laddkabeln kopplas ur laddstationen eller bilen, avbryter det korta signalstiftet spänningen innan kabeln kopplas ur. På detta sätt undviks gnistor som kan skada ladduttagen och livslängden hos både uttag och laddkabel förlängs.

Europeisk standard

De flesta bilar som produceras i Europa levereras med typ 2 uttag, inklusive Teslas bilar på den europeiska marknaden. Bilar med laddningskabel typ 2 har vanligtvis möjlighet att snabbladda. De flesta publika laddstationer är utrustade med typ 2 uttag.

 

Beställ din laddbox och välj tillval här

 


Läs också:

Flexibel laddning med separat laddkabel

Övrigt Elbilen
;