02.03.2022 | 3 min

 

För dig som sitter i styrelsen i BRF

Därför ska ni välja laddare med öppna protokoll (OCPP)


När vi köper en mobiltelefon förväntar vi oss att vi själva ska kunna välja operatör och byta när vi inte är nöjda. Men hur fungerar det då med en laddbox? Här kan du läsa mer om varför ni ska välja en öppen laddlösning till er BRF.

När ni i bostadsrättsföreningen ska välja laddlösning behöver ni välja både en laddbox och en tjänst som motsvarar era förväntningar. Utvecklingen av laddlösningar till laddbara bilar går i rasande fart. Laddboxarna får nya funktioner och optimeras för att ladda elbilarna på bästa sätt. Men även mjukvaran och tjänsterna kopplade till laddningen förändras över tid. Nya funktioner utvecklas kontinuerligt för att ge dig som bilägare en smart lösning som underlättar din vardag med elbil.

Tänk på att välja en öppen laddlösning som är kompatibel med flera system, så att ni inte låser in er hos en leverantör som kanske inte har ambitionen att följa med i utvecklingen. Tänk långsiktigt och ta med er att era behov och önskemål i föreningen förändras med tiden. När ni har laddboxar som inte är bundna till en tjänsteleverantör kan ni enkelt byta om ni önskar och koppla upp er till nya smarta tjänster som passar er bättre.

 

Hur fungerar InCharges laddlösning?

Vattenfall InCharges laddboxar har protokollet OCPP - förkortningen OCPP står för Open Charge Point Protocol och är ett internationellt standardiserat dataprotokoll som innebär att hårdvaran – det vill säga laddboxen – kommunicerar direkt med laddoperatörens back-end. Protokollet har utvecklats för att vara leverantörsoberoende och att välja en leverantör som erbjuder OCPP innebär därför två stora fördelar för er som kund:

  • Vid behov kan ni byta tjänsteleverantör utan att byta hårdvara.
  • Eftersom OCPP möjliggör direktkommunikation mellan hårdvara och back-end kan era stationer konfigureras och mjukvaran fjärruppdateras utan att tekniker regelbundet behöver besöka er anläggning. Smidigt och kostnadsbesparande. 


Med våra laddboxar kan ni välja vilken tjänsteleverantör ni vill koppla upp dem till. Ni har också möjlighet att ha kvar ert elavtal och köpa elen från valfri elleverantör. Våra laddboxar är alltså inte låsta till varken InCharges tjänster eller el från Vattenfall. Ni har alltid friheten och flexibiliteten att byta till en annan leverantör om ni inte är nöjda. Detta sätter en hälsosam press på oss att löpande leverera tjänster och uppdateringar som motsvarar era förväntningar.

 

Hur gör vi om vi vill byta leverantör?

Med vår laddlösning har ni ingen bindningstid. Uppsägningstiden är på 3 månader då vi ofta hanterar fakturering och återbetalning kvartalsvis. Vill ni byta tjänsteleverantör kan ni enkelt göra det genom att byta SIM-kort och koppla upp laddboxarna mot den nya leverantörens IT-plattform.


Ni har också möjligheten att byta tjänster inom vårt erbjudande. Kanske vill ni i framtiden öppna upp era stationer för publik laddning eller lägga till betallösning. Valet är fritt!

 

Bra tips på vägen

Funderar ni på att installera laddstationer i er bostadsrättsförening? Vi har samlat smarta tips på vad ni i styrelsen behöver tänka på.

Till tipslistan

 

Kontakta oss

Kontakta oss så hör vi av oss till dig! Tillsammans går vi igenom vad ni behöver, och vi tar fram en offert som passar era behov.

Till intresseanmälan

Ladda där du bor