08.04.2021 | 3 min

 

För dig som sitter i styrelsen i BRF

Därför ska ni välja en öppen laddlösning till er BRF


När vi köper en mobiltelefon förväntar vi oss att vi själva ska kunna välja operatör och byta när vi inte är nöjda. Men hur fungerar det då med en laddbox? Här kan du läsa mer om varför ni ska välja en öppen laddlösning till er BRF.

När ni i bostadsrättsföreningen ska välja laddlösning behöver ni välja både en laddbox och en tjänst som motsvarar era förväntningar. Utvecklingen av laddlösningar till laddbara bilar går i rasande fart. Laddboxarna får nya funktioner och optimeras för att ladda elbilarna på bästa sätt. Men även mjukvaran och tjänsterna kopplade till laddningen förändras över tid. Nya funktioner utvecklas kontinuerligt för att ge dig som bilägare en smart lösning som underlättar din vardag med elbil.

Tänk på att välja en öppen laddlösning som är kompatibel med flera system, så att ni inte låser in er hos en leverantör som kanske inte har ambitionen att följa med i utvecklingen. Tänk långsiktigt och ta med er att era behov och önskemål i föreningen förändras med tiden. När ni har laddboxar som inte är bundna till en tjänsteleverantör kan ni enkelt byta om ni önskar och koppla upp er till nya smarta tjänster som passar er bättre.

 

Hur fungerar InCharges laddlösning?

InCharges laddboxar har protokollet Open Charge Point Protocol (OCPP), som sköter kommunikationen mellan laddboxen, elbilen och IT-systemet. OCPP är en standard som finns över hela världen och gör det möjligt för laddboxen att kommunicera med olika IT-system från olika leverantörer. På så sätt skapas en konkurrens på marknaden som gynnar utvecklingen. Vi kan jämföra med en mobiltelefon som tillåter kunden att själv välja operatör och abonnemang. Det låter ganska självklart, eller hur?


Med våra laddboxar kan ni välja vilken tjänsteleverantör ni vill koppla upp dem till. Ni har också möjlighet att ha kvar ert elavtal och köpa elen från valfri elleverantör. Våra laddboxar är alltså inte låsta till varken InCharges tjänster eller el från Vattenfall. Ni har alltid friheten och flexibiliteten att byta till en annan leverantör om ni inte är nöjda. Detta sätter en hälsosam press på oss att löpande leverera tjänster och uppdateringar som motsvarar era förväntningar.

 

Hur gör vi om vi vill byta leverantör?

Med vår laddlösning har ni ingen bindningstid. Uppsägningstiden är på 3 månader då vi ofta hanterar fakturering och återbetalning kvartalsvis. Vill ni byta tjänsteleverantör kan ni enkelt göra det genom att byta SIM-kort och koppla upp laddboxarna mot den nya leverantörens IT-plattform.


Ni har också möjligheten att byta tjänster inom vårt erbjudande. Kanske vill ni i framtiden öppna upp era stationer för publik laddning eller lägga till betallösning. Valet är fritt!

 

 

 

 

 


Ladda BRF
;