Med förra årets energikris färskt i minnet är det inte konstigt att vi instinktivt ryggar till när ord som elpris kommer på tal. Under året har dock elpriserna gått ner och stabiliserats, och det märks även på våra laddstationer:
– Under hösten har vi sänkt priserna på flertalet av våra laddare, just på grund av de lägre elpriserna. Men laddpriset per kWh kommer aldrig vara detsamma som inköpspriset på el, eftersom priset för att ladda påverkas av fler faktorer än bara elpriset, säger Björn Öster, ansvarig för Vattenfall InCharges publika laddnätverk.
Så vilka faktorer är det som påverkar priset? Här är några exempel:
Till skillnad från andra laddtjänster har vi valt att ge våra användare en laddtjänst helt fri från abonnemang, låsta kontraktstider och månadsavgifter. Du betalar direkt via ditt registrerade betalkort i vår app eller så laddar du med laddkort eller laddbricka och faktureras månadsvis. Du kan även lägga in ditt laddkort som betalmetod i appen och få laddningen fakturerad månadsvis. Välj det som passar dig bäst, helt enkelt.
– Det ska vara enkelt att betala för det du laddar! Och många tycker att det blir ännu enklare under 2024, då nya EU-direktiv gör att alla snabbladdare ska utrustas med betalkortsterminaler, berättar Björn Öster.
Som ett sista medskick till den som funderar över priserna, hur står sig egentligen laddpriserna mot priserna för fossila drivmedel? Björn Öster gör en snabb uträkning:
– Om vi räknar med att det kostar ungefär 4,50 kr/kW att ladda en normalstor elbil publikt skulle det kosta runt 9 kronor per mil. Med ett bensinpris på cirka 20 kr/liter kostar bränslet ungefär 14 kr per mil för en motsvarande fossilbil.