15.06.2023 | 2 min

För dig som laddar på vägen

Resebrev 3: Umeå-Skellefteå-Piteå


Idag vaknade vi på ett fint ställe vid havet, mitt ute i ingenstans någonstans mellan Umeå och Skellefteå. Vi sov i vårt taktält där och vaknade till en stilla vik, blå himmel och gröt som vi kokade upp på stormkök. Elbilscamping när den är som mest harmonisk. Med 130 km i tanken och 100 km till nästa stolpe började vi sedan köra, och med något för lite marginal slog den gamla goda räckviddsångesten till. Tricket när man har lite batteri i bilen är att köra lugnt och inte accelerera för mycket. Det märks verkligen skillnad på hur många kilometrar vi kan spara in genom att köra på det sättet.

Vi tog oss fram till stolpen och lyckades till och med ”tjäna in” 15 km till. Under tiden bilen laddade i snabbladdstolpen som finns vid Willys i Skellefteå, gick vi in på ett kafé i närheten och drack kaffe i 1 timme och 10 minuter. Det blev några koppar.

Nästa moment på vår resa var att testköra ett annat elfordon — nämligen en elmoppe från Cake! Vi mötte upp en kontakt som har en elracer i Piteå och fick testköra hennes. Det var SÅ kul, eldrivna maskiner är extremt tysta och de svarar mycket snabbare än vanliga fordon, alltså går det FORT, hehe. Jag blev helt kär i cykeln och har nu ett nytt mål för nästa vinter: Köpa en Cake, sätta skid-hållare på den och testa den i skidbacken.

Isabella Pehrsson, Head of Sustainability på Cake, har dette at säga om hur elmopeder tagits emot på marknaden:

"Vi tror att tillväxten sker tack vare att fler får testa våra hojar. Redan nu är det många som har valt att pendla och transportera sig på två hjul tack vare elcyklar. Därifrån är inte steget så stort till att välja någon av våra hojar istället. Responsen från användarna handlar ofta om hur enkelt och roligt det är att köra. Vana MC-åkare uppskattar kombinationen av kraft (vridmoment) och att hojarna är tysta, lätta och smidiga att köra. Vi får också höra att våra hojar är välbyggda och känns trygga och stadiga."

 


Ladda på vägen