För dig som laddar på vägen
För dig som laddar på vägen
På vår väg uppåt kom vi så småningom in i Finland. De finska skogarna var lite tysta och stora så vi vågade inte köra utan att vara helt säkra, så där stannade vi och stödladdade lite på en stolpe som var utanför InCharge’s laddnätverk. Den kortaste sträckan mellan Lansjärv och Kautokeino är som sagt 385 km, och med andra förutsättningar hade vi nog tagit oss fram. Men med olika faktorer som påverkar bilens prestanda gjorde vi inte det. Den extra vikten av taktältet, temperaturen som nu är 10 grader istället för Stockholms 20 grader samt hastigheten vi kör, är några av dem. Vi körde förvisso långsamt och försiktigt, men blev ändå påverkade av de andra faktorerna, och ville inte chansa på de sista 385 km utan stödladdningen. Tankvärda grejer man som elbilsförare bör ha i åtanke när man planerar sin resa :)
Vi ringde in Carl Sundstedt på Volkswagen — vår elbilskonsult skulle man kunna kalla det — och han bekräftade att olika faktorer påverkar räckvidden, och tipsade även om att laddning till ca 80% oftare är bättre och går snabbare än att ladda till 100% mer sällan. Så det tar vi med oss vidare!
-Natten spenderades på ännu en avstickare från vägen, denna gång hittade vi en fin liten sjö vi slog upp tältet vid, och lagade middag i den evighetslånga kvällssolen. Vi vaknade och körde direkt vidare för att ladda i Kautokeino, där vi lagade frukost på köket. Från denna stolpe och framåt finns Ishavsvägen med laddstationer hela vägen upp till Nordkap, det känns jättebra! Under laddstoppen på vägen har vi underhållit oss genom att laga och äta mat, kollat på serier, ta promenader och spela kort. Andra tips för laddaktivitet är att ta med rekvisita så som fotboll, hopprep, kubb, löpskor, skateboard!
Hälsningar från fantastiska Kautokeino!
Det här är femte artikeln i en serie. I sju resebrev får vi följa Ebba och Emmetts resa.