Sortera Group erbjuder tjänster inom återvinning, avfallshantering, återbruk och sanering för byggföretag och industrier. Miljöfokus är en röd tråd i verksamhet.
– När jag började 2007 var vi tio anställda, berättar Peter Bergström, inköpsansvarig hos Sortera. Nu har företaget cirka 900 anställda och omsätter 4 miljarder.
I arbetet med att befästa företagets miljöprofil har en stor del av tjänstebilsflottan elektrifierats och under 2023 har ett 40-tal äldre dieselbilar ersatts med nya laddhybrider och elbilar.
– Många anställda har dock inte möjlighet att ladda sina tjänstebilar hemma, så därför var det viktigt att komplettera vår nya fordonsflotta med en smidig helhetslösning för elbilsladdning, säger Peter.
Utmaningarna var flera. Dels har Sortera Group anläggningar på flera platser i Sverige, så möjligheten att skala upp var viktig. Dels ville de hitta en lösning som vid mån av tillgänglighet kunde tillåta personalen att ladda sina privata bilar på jobbet – men till självkostnadspris. Så när Peter Bergström valde att kontakta Krister Brunfelter, team lead tekniskt sälj på Vattenfall InCharge, var kravspecifikation tydlig:
– Vi behövde en skalbar lösning för både kostnadsfri laddning med företagskort men som också tillåter anställda att själva betala för laddningen av sina privata bilar. Utöver det var jag väldigt mån om att få minst 11 kW laddeffekt, eftersom vår personal ofta bara kommer förbi på ett ärende och då vill toppa upp batterierna med hög effekt, säger Peter.
Det var inte bara de specifika kraven som gjorde att Peter tog kontakt med Vattenfall InCharge, han var framför allt på jakt efter en helhetsleverantör som kunde axla allt från installation till kundservice.
– Att valet föll på Vattenfall InCharge var just för att de kunde erbjuda en helhetslösning från ax till limpa, i kombination med hög laddeffekt och en användarvänlig laddportal. Vi började med att installera 16 laddplatser på våra anläggningar i Jordbro och Södertälje, men eftersom det långsiktiga målet är att alla våra anläggningar i Sverige ska utrustas med laddstolpar var skalbarheten också en viktig faktor, säger Peter.
Installationen av laddstationerna i Södertälje och Jordbro gick snabbt. Inom en månad efter den första kontakten mellan Peter Bergström och Krister Brunfelter fanns laddboxarna på plats.
Via portalen My InCharge kunde de snabbt komma i gång och hantera behörigheter, sätta kilowattpris och följa hur många bilar som laddats och till vilken snittkostnad:
– Vi räknar med att bränslekostnaden kommer att gå ner och därför är det viktigt att ha en plattform där vi enkelt ka följa all statistik som rör laddningen, säger Peter och lägger till:
– Men jag hoppas på fler utvecklingar av portalen. Vi har fem divisioner i Sverige, men varje anläggning kan bara hantera sina laddplatser. Jag hade önskat att portalen kunde hantera alla anläggningar under samma inlogg.
Behöver ditt företag hjälp med en säker laddlösning som passar just era behov? Ta kontakt med oss så hjälper vi dig vidare i processen.
Är du ny på elbilsladdning och behöver bredda din kunskap? I vår tipslista går vi igenom allt du behöver veta.