Skaffa vårt laddkort till elbilen

Ladda enkelt med samma kort i Sverige och runt om i Europa. Kostnadsfritt, abonnemangsfritt och utan månadsavgifter.

Ladda bilen nästan överallt med laddkortet

Med vårt laddkort kan du ladda på över 320 000 laddpunkter i Sverige, Norge, Danmark, Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Belgien. Elen är märkt Bra Miljöval på våra egenägda stationer.

Smidigt att ladda med kortet

Vi har ett av Sveriges största publika laddnätverk för lätt och tung trafik. Vi erbjuder snabbladdare på många av våra stationer. 

Betala i efterskott

Du får bra pris när du laddar med laddkort på våra laddstationer. Vi skickar en faktura per månad till dig via Kivra, e-faktura eller post. 

Ladda hos oss och andra

Med laddkortet kan du både ladda hos oss och leverantörer som Ionity, E.ON, Shell och Qwello.

Så här enkelt beställer du laddkortet

Fyll bara i beställningsformuläret online för ett eller flera laddkort. Klicka på beställningsknappen och godkänn beställningen. Du får ditt laddort med posten och kan ladda direkt på våra 6 700 publika laddstationer.

Laddkortet är kostnadsfritt, abonnemangsfritt och utan månadsavgifter.

Beställ laddkort

Lite praktiskt om laddkortet

Laddkortet är personligt

Genom att blippa kortet kan du snabbt och enkelt starta och stoppa laddningen. Systemet känner igen att det är du som ska ladda och vet hur du ska betala för laddningen.

Laddkort som betalkort

Du kan lägga in ditt laddkort som betalmetod i InCharge-appen och få laddningen fakturerad månadsvis.

Tappat bort laddkortet?

Kom ihåg att ditt laddkort är en värdehandling. Tappar du bort det behöver du ringa vår kundservice för att spärra det.

Så fungerar vår prissättning

Är du nyfiken på vad som påverkar priserna på våra laddstationer? Vi har samlat allt du behöver veta – från dynamisk prissättning till hur effekten påverkar priset. 

Detta påverkar våra priser

Vanliga frågor och svar om att ladda på vägen

Hur kan jag vara säker på att QR-koden på laddstationen är äkta?

Vi vet att AFIR kan utnyttjas för att bedrägerier och vi är måna om att ingen ska bli lurad vid våra stationer. Här är tre saker att tänka på när du scannar QR-koden för att ladda i vårt publika nätverk.

  • Granska QR-koden. Våra QR-koder har alltid ett ID-nummer under koden. ID-numret består av fyra siffror och två bokstäver.

  • Dubbelkolla webbadressen. När du scannar QR-koden ska du hamna på en URL som heter som följande: app.goincharge.com/station?id=XX0000 
    (de fyra sista siffrorna är ID-numret på QR-dekalen)

  • Kolla sajten. Har du hamnat på en sajt som ser ut som den nedan? Ja, då har du hamnat rätt. Om inte, stäng ner sidan och kolla efter en annan QR-kod på stationen.

Hur gör jag för att ladda på era stationer?

För att ladda på våra laddstationer behöver du ha registrerat ett betalkort i appen eller ha ett laddkort eller en laddbricka från oss. Har du det? I så fall startar du laddningen så här: 

Koppla ihop laddaren och bilen med laddkabeln.

Håll ditt laddkort eller din laddbricka framför kortläsaren, alternativt scanna QR-koden eller sök efter laddarens ID i vår app.

Laddningen påbörjas.

Avsluta laddningen på samma sätt som du startade den.

Beställ laddkort eller laddbricka här.
Ladda ner appen här.

Jag har varken laddkort eller app, kan jag ladda hos er ändå?

Har du inte tillgång till laddkort/laddbricka eller vår app? På våra publika laddstationer kan du betala för laddningen direkt genom att scanna QR-koden på stationen. Du hamnar då på en hemsida där du kan starta och stoppa laddningen genom att betala direkt med ditt betalkort eller kreditkort.

Vad betyder ljuslisten på laddstationen?

Lyser grönt: Tillgänglig

Blinkar blått: Laddningen påbörjas

Lyser blått: Laddning pågår (obs, gäller ej för CTEK Chargestorm Connected 2 eller Garo Entity)

Blinkar rött: Laddkortet eller laddbrickan ej godkänd

Lyser rött: Enhetsfel

Vill du veta mer om vad de olika ljusen betyder på en specifik laddare? Klicka här.

Om en station har olika priser vid olika tidpunkter, vilket pris gäller vid en längre laddsession?

Innan du startar laddning kan du se aktuella priser i vår app. Tidpunkten du startar laddningen på avgör vilket pris som gäller, oavsett hur länge du laddar. Om du till exempel får ett lägre pris efter klockan 18 är det viktigt att inte påbörja laddsessionen innan 18.

Vad har ni för el på era laddstationer?

På våra egenägda stationer laddar du med el märkt Bra Miljöval. Det innebär att elen kommer från Vattenfalls egen vind-och vattenkraft och är producerad med hänsyn till miljön.

Läs gärna mer om Bra Miljöval här: Ladda med el märkt Bra Miljöval på våra egenägda stationer | Vattenfall InCharge

Ring vår kundservice och support

Kundservice under kontorstid och felavhjälpning dygnet runt. Du når oss alltid på telefonnumret nedan:

020-52 62 00

Har du fler frågor?

I vår omfattande FAQ hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör Vattenfall InCharge och våra tjänster. 

Till alla frågor och svar

Feedback