Kontakta oss
020-52 62 00
Allmänna frågor
Kontakta vår kundservice med frågor som rör allt från laddstationer till fakturor.
Vardagar 09.00-17.00
Akuta frågor
Support och felavhjälpning finns tillgänglig på samma nummer dygnet runt.
Vad händer om jag inte betalar fakturan i tid?
1. Du får en betalningspåminnelse
Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut två betalningspåminnelser. Avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på den andra påminnelsen. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har mottagit någon betalning.
Har du betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?
Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns längst ned på din faktura. Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen hanteras manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.
2. Betalningen skickas vidare till inkasso
Om fakturan inte betalas efter att vi skickat ut betalningspåminnelserna skickar vi skulden vidare till inkassobolaget Intrum. Du kommer då att få information från Intrum om din skuld och hur du betalar den. Läs mer på Intrums hemsida.
3. Anstånd om du inte kan betala i tid
Om du av någon anledning har svårt att betala en faktura i tid kan du söka anstånd. Det innebär att fakturans betalningsdatum skjuts upp max 30 dagar. Det är viktigt att du ansöker om anstånd innan fakturans ursprungliga förfallodatum har passerat och att du uppfyller följande fem kriterier:
Du kan ansöka om anstånd genom att kontakta vår kundservice på 020-52 62 00 eller +46 771 46 46 56 om du är utomlands, vardagar mellan 9 och 17.
Hur gör jag för att få e-faktura?
Vänligen gör en e-fakturaanmälan till Vattenfall InCharge AB via din internetbank.
Är Vattenfall InCharge anslutna till Kivra?
Ja, för privatpersoner. Men i första hand skickar vi fakturor som e-faktura om du gjort en e-fakturaanmälan med Vattenfall InCharge AB som mottagare.
Vart skickar ni fakturan om jag varken har Kivra eller är ansluten till e-faktura?
Då postar vi den till adressen du angav när du beställde laddkort eller laddbricka.
Jag är ansluten till Kivra men vill inte ha fakturan dit. Vad gör jag?
Du kan välja vilka fakturor som du vill få till Kivra. Om du inte vill få Vattenfall InCharge-fakturorna via Kivra kan du logga in på Kivras hemsida eller app och avaktivera tjänsten. Då får du istället fakturorna via post.
Vill du få fakturor från Vattenfall InCharge via e-faktura? Då måste du själv göra en e-fakturaanmälan till Vattenfall InCharge AB via din internetbank. Annars skickar vi fakturor till dig via post.
Vi är ett företag. Hur kan vi få vår faktura?
Är ni anslutna till Peppol kan ni få fakturan digitalt. Kontakta vår kundservice på kundservice@goincharge.com med Peppol-ID, organisationsnummer och förenings/företagsnamn så hjälper vi er att komma i gång.
Vill ni ansluta till Peppol? För att kunna ta emot fakturor inom Peppol-nätverket behöver ni teckna avtal med en certifierad Peppol-operatör. Se lista på leverantörer på Peppols hemsida. Kontakta er ekonomiavdelning eller er fakturatjänstleverantör för mer information.
Är ni osäkra på om ni är anslutna till Peppol kan ni söka på Peppols hemsida.
Om vi inte kan distribuera fakturan via Peppol kommer vi att skicka den per post.
Jag har frågor som rör min faktura. Vart vänder jag mig?
Kontakta vår kundservice på 020-52 62 00 eller kundservice@goincharge.com
Ringer du från utlandet? Då når du oss på +46 771 46 46 56.
Jag har betalat min faktura i tid men ändå fått en påminnelse. Varför?
Kontrollera att du har angett rätt OCR-nummer och belopp. Uppgifterna finns längst ned på din faktura. Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen hanteras manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.
Om det inte är fallet ber vi dig kontakta oss, så att vi kan titta närmare på ditt ärende. Du når vår kundservice på vardagar mellan 09-17 på 020-52 62 00 eller +46 771 46 46 56 om du är utomlands. Du når oss också på kundservice@goincharge.com
Hur lång betaltid tillämpar ni på fakturan?
Vi tillämpar 30 dagars betaltid.
Varför visas en reservation och en debitering på bankkontot efter en laddsession?
Det beror på ett visningsproblem hos banken. Vattenfall InCharge tar endast betalt för en transaktion per laddningssession.
Vi reserverar 200 kr eller 400 kr innan varje laddsession startar och släpper den efter att sessionen har avslutats. Vissa banker visar två transaktioner: den "riktiga" betalningen och en "reserverad" betalning. Reserveringstransaktionerna försvinner normalt efter några dagar, men beroende på kundens bank kan det variera och kan ta upp till flera veckor.
Kontakta vår kundservice med frågor som rör allt från laddstationer till fakturor.
Vardagar 09.00-17.00
Support och felavhjälpning finns tillgänglig på samma nummer dygnet runt.
Feedback