Kontakta oss
020-52 62 00
Allmänna frågor
Kontakta vår kundservice med frågor som rör allt från laddstationer till fakturor.
Vardagar 09.00-17.00
Akuta frågor
Support och felavhjälpning finns tillgänglig på samma nummer dygnet runt.
Hur gör jag för att ladda på era stationer?
På våra laddstationer kan du ladda på tre sätt:
För att starta laddningen måste du:
Vad betyder ljuslisten på laddstationen?
Lyser grönt: Tillgänglig
Blinkar blått: Laddningen påbörjas
Lyser blått: Laddning pågår (obs, gäller ej för CTEK Chargestorm Connected 2 eller Garo Entity)
Blinkar rött: Laddkortet eller laddbrickan ej godkänd
Lyser rött: Enhetsfel
Vill du veta mer om vad de olika ljusen betyder på en specifik laddare? Klicka här.
Varför reserverar ni 200 kronor på mitt betalkort när jag laddar hos er?
Om du använder betalkort som betalmetod reserverar vi alltid 200 kronor vid varje laddförsök för att försäkra oss om att det finns täckning på kortet. Reservationen släpps normalt inom 24 timmar, gör den inte det kan du kontakta vår kundservice på 020-52 62 00 mellan klockan 09.00 och 17.00.
Om en station har olika priser vid olika tidpunkter, vilket pris gäller vid en längre laddsession?
Innan du startar laddning kan du se aktuella priser i vår app. Tidpunkten du startar laddningen på avgör vilket pris som gäller, oavsett hur länge du laddar. Om du till exempel får ett lägre pris efter klockan 18 är det viktigt att inte påbörja laddsessionen innan 18.
Hur gör jag för att betala utan laddkort/laddbricka eller app?
Om laddstationen är vår och den har en QR-kod kan du scanna koden med din mobil. QR-koden tar dig till en sajt där du kan starta och stoppa laddningen genom att betala direkt med ditt betalkort eller kreditkort. Vi reserverar 200 kronor på ditt kort vid varje startad laddning för att säkerställa att du kan genomföra betalningen.
Vad kostar det att ladda?
Det finns inget generellt pris utan det beror på allt från effekt och tidpunkt till vem som driver laddstationen. Du hittar aktuella priser i vår app.
Min bil laddar inte trots att laddkabeln är ansluten. Varför?
Ljuslisten på stationen visar aktuell status.
Lyser grönt: Tillgänglig
Blinkar blått: Laddningen påbörjas
Lyser blått: Laddning pågår (obs, gäller ej för CTEK Chargestorm Connected 2 eller Garo Entity)
Blinkar rött: Laddkortet eller laddbrickan ej godkänd
Lyser rött: Enhetsfel
Använder du ett giltigt sätt att påbörja laddningen? Du kan använda vår app, scanna QR-koden på stationen eller använda laddkort eller laddbricka på våra och våra anslutna partners stationer.
På en del bilar måste exempelvis dörrarna vara upplåsta innan laddningen kan påbörjas. Titta i bilens manual.
Ring oss på 020-52 62 00 så hjälper vi dig att felsöka eller fjärrstarta.
Hjälp! Laddkabeln sitter fast i bilen och jag får inte loss den. Vad ska jag göra?
För att kabeln ska släppa från laddstationen måste du avsluta laddningen. Du avslutar laddningen på samma sätt som du påbörjade den: antingen via vår app och laddbricka eller laddkort, eller genom att scanna QR-koden på stationen.
På en del bilar måste dörrarna vara upplåsta innan laddningen kan påbörjas eller avslutas. Testa att låsa och låsa upp bilen.
Har du fortfarande problem ringer du vår support på 020-52 62 00. Supporten har öppet dygnet runt och kan guida dig rätt oavsett bilmodell.
Varför är laddstationen grå i appen?
Om laddstationen är grå i appen kan stationen ha tappat internetuppkoppling. I de fallen behöver du använda laddkort eller laddbricka för att starta och stoppa din laddning. Klicka här för att beställa ett laddkort eller en laddbricka. Om du inte kan hitta en station i vår app kan det bero på att den är privat.
Varför kan jag inte påbörja laddning via appen?
Dubbelkolla att du angett rätt kortuppgifter samt att ditt betalkort är öppet för internetbetalningar. Fungerar det ändå inte?
Ibland tappar våra laddstationer internetuppkoppling och då går det inte påbörja laddsessionen via appen. Så länge det inte är något problem med laddstationen kan du alltid använda laddkort eller laddbricka för att påbörja laddningen, klicka här för att beställa.
I de flesta fall kan vi fjärrstarta din laddning. Ring oss på 020- 52 62 00 så hjälper vi dig.
Vad har ni för el på era laddstationer?
På våra egenägda stationer laddar du med el märkt Bra Miljöval. Det innebär att elen kommer från Vattenfalls egen vind-och vattenkraft och är producerad med hänsyn till miljön.
Läs gärna mer om Bra Miljöval här: Ladda med el märkt Bra Miljöval på våra egenägda stationer | Vattenfall InCharge
Hur felanmäler jag en laddstation?
Kontakta vår kundservice på telefon 020-52 62 00 eller klicka på "Rapportera" i vår app, när du är inne på den specifika laddaren, för att skapa en felanmälan.
Varför kan jag se laddstationer från andra laddoperatörer i er app och vice versa?
Vi är många företag som samarbetar för att förenkla för dig som elbilist. Det innebär att du med hjälp av vår app eller våra laddkort kan ladda på alla stationer du hittar i vår app, oavsett om det är vi eller en annan laddoperatör som driver dem.
Notera att vi bara kontrollerar prissättningen på de laddstationer som ägs av Vattenfall InCharge och att vi kan endast besvara frågor och felanmälningar som gäller våra egna laddstationer.
Hur vet jag vem som driver laddstationen jag står vid?
I vår app ser du vilken operatör som driver en specifik laddstation. Hittar du ingen information om en laddstation i appen beror det på att:
Kan jag använda EasyPark för att betala för både parkering och laddning?
Ja, om du är på en EasyPark-parkering där våra stationer finns tillgängliga kan du använda EasyParks app för att betala för både laddning och parkering.
EasyPark har egen prissättning. Du ser priserna i deras app eller i enlighet med ditt avtal med EasyPark.
Har du frågor som rör EasyPark och deras tjänster kontaktar du deras kundservice. Klicka här för att komma dit.
Jag har varken laddkort eller app, kan jag ladda hos er ändå?
Har du inte tillgång till laddkort/laddbricka eller vår app? På våra publika laddstationer kan du betala för laddningen direkt genom att scanna QR-koden på stationen. Du hamnar då på en hemsida där du kan starta och stoppa laddningen genom att betala direkt med ditt betalkort eller kreditkort.
På vilka stationer kan jag betala utan laddkort eller app?
På alla våra publika laddare som har QR-kod.
Jag kan inte påbörja laddning via QR-koden. Varför?
Det kan finnas flera anledningar till varför det inte fungerar.
Jag kan inte påbörja laddningen. När får jag tillbaka mina pengar?
Vid fel släpper vi reservationen omedelbart eller senast en timme efter att du försökt ladda. Notera att det kan ta upp till sju bankdagar innan den reserverade summan syns på ditt kontoutdrag igen.
Hur avslutar jag en påbörjad laddsession via QR-koden?
Om du har webbläsaren öppen med fönstret för din laddsession kan du trycka på ”avsluta laddning”.
Har du stängt fönstret till webbläsaren kan du nå den på nytt genom att scanna QR-koden och trycka på ”Öppna pågående session”. Fyll sedan i sessions-ID (som finns i transaktionens namn när du loggar in på din bank) samt de fyra sista siffrorna i betalkortet du använt.
Du kan också avsluta laddsessionen genom att ta ut kabeln från din bil, eftersom den då kommer att släppa även från laddstationen.
Vad händer om jag råkat stänga fönstret till webbläsaren där jag påbörjat min laddsession via QR-koden?
Har du stängt fönstret till webbläsaren kan du nå den på nytt genom att scanna QR-koden och trycka på ”Öppna pågående session”. Fyll sedan i sessions-ID (som finns i transaktionens namn när du loggar in på din bank) samt de fyra sista siffrorna i betalkortet du använt.
Du kan också avsluta laddsessionen genom att ta ut kabeln från din bil, eftersom den då kommer att släppa även från laddstationen.
Hur får jag ett kvitto för min genomförda laddning via laddstationens QR-kod?
När du avslutat din laddning kan du trycka på ”Hämta kvitto” för att spara kvittot.
Om du glömde ladda ner kvittot direkt efter avslutad session kan du scanna QR-koden på nytt och trycka på ”Hämta kvitto”. Fyll sedan i sessions-ID (som finns i transaktionens namn när du loggar in på din bank) samt de fyra sista siffrorna i betalkortet du använt.
Måste jag bli kund för att betala för en laddsession via QR-koden?
Du behöver inte registrera dig hos Vattenfall InCharge för att ladda hos oss via QR-koden, men vi behöver din betalningsinformation (namn och kreditkortsuppgifter) för att hantera din session.
Hur kan jag identifiera att QR-koden och webbsidan som länkas kommer från Vattenfall?
Vi vet att AFIR kan utnyttjas för att bedrägerier och vi är måna om att ingen ska bli lurad vid våra stationer. Här är tre saker att tänka på när du scannar QR-koden för att ladda i vårt publika nätverk.
Kontakta vår kundservice med frågor som rör allt från laddstationer till fakturor.
Vardagar 09.00-17.00
Support och felavhjälpning finns tillgänglig på samma nummer dygnet runt.
Feedback