Kundservice

Laddkort och laddbricka

När behöver jag ett laddkort eller laddbricka?

Är du företagskund till oss? Då behöver du eller de som ska ladda på dina stationer laddkort eller laddbricka för att påbörja och avsluta laddning. Du kan använda samma laddkort eller laddbricka för att ladda i vårt publika nätverk.

Du som är elbilist och vill ladda i vårt publika nätverk och hos våra partners behöver också laddkort eller laddbricka. När du använder laddkort eller laddbricka faktureras du månadsvis för det du laddar. Föredrar du direktbetalning med ditt betalkort kan du ladda ner och använda vår app. Du behöver inte registrera ett konto för att använda den. Läs mer och ladda ner vår app här.

Beställ laddkort eller laddbricka genom att klicka här.

Hur vet jag vilka stationer jag kan använda Vattenfall InCharges laddkort eller laddbricka på?

Det enklaste sättet att hitta våra laddstationer eller laddstationer som är knutna till oss är att ladda ner vår app eller titta på vår laddkarta. Det finns ungefär 5700 öppna laddstationer runt om i Sverige som är en del av Vattenfall InCharge.

Vi samarbetar även med andra företag, till exempel Elli, E.on och Qwello. Det innebär att du kan använda vårt laddkort, laddbricka och app för att ladda på deras stationer och vice versa.

Är det någon skillnad på att använda laddkort/laddbricka eller appen när jag laddar i det publika nätverket?

Använder du laddkort eller laddbricka faktureras du månadsvis.

Vill du betala direkt kan du registrera ett betalkort i appen eller scanna QR-koden på laddstationen. Du behöver inte skapa ett konto för att göra det.

Du kan även koppla ditt laddkort/laddbricka till appen. Då kan du använda appen som laddkort. För att göra det krävs att du registrerar ett konto i appen.

Är det någon prisskillnad på laddningen om jag använder laddkort/laddbricka kontra appen?

Priset är detsamma oavsett vilket betalmedel du väljer.

Hur lång leveranstid är det på laddkort/laddbricka?

Det tar normalt 2-3 veckor för oss att hantera din beställning.

 

 

Vad händer om jag tappar bort mitt laddkort/laddbricka?

Laddkort och laddbrickor är värdehandlingar. Därför är det viktigt att du spärrar det om du skulle råka tappa bort det.

Logga in på portalen My InCharge och spärra kortet/brickan under ”Mina kort”.

Ring till vår kundservice på 020-52 62 00 så hjälper de dig.

Hur får jag fakturan för laddkortet?

Privatperson? Har du valt Vattenfall InCharge som mottagare i din banktjänst skickar vi e-faktura. Om du inte gjort det skickar vi fakturan via Kivra, om du är ansluten dit. Är du inte ansluten till Kivra får du fakturan per post till adressen du angav när du beställde ditt kort/din bricka.

Företag? Har du ett Peppol-ID och det finns registrerat i vårt system får du fakturan via Peppol. I övriga fall får du fakturan per post.

Vi tillämpar 30 dagars betaltid på våra fakturor.

Vad kostar det att beställa ett laddkort eller en laddbricka?

Från och med den 24 mars 2025 är laddkortet kostnadsfritt att beställa. Tidigare kostade laddkortet 79 kr/st. Du faktureras nu endast månadsvis för det belopp du laddat för. 

Hur lång giltighetstid har laddkortet/laddbrickan?

Om du inte använder ditt laddkort/laddbricka inaktiverar vi det efter tolv månader. Notera att vi inte betalar tillbaka 79 kr till dig som beställt ett förbetalt kort/bricka om du inte hunnit förbruka summan under de tolv månaderna.

Kontakta oss

020-52 62 00

Allmänna frågor

Kontakta vår kundservice med frågor som rör allt från laddstationer till fakturor.

Vardagar 09.00-17.00

Akuta frågor

Support och felavhjälpning finns tillgänglig på samma nummer dygnet runt.

För dig som ringer från utlandet

+46 771 46 46 56

Feedback