Vattenfall InCharges historia
2016
I november 2016 lanserades Vattenfall InCharge. Elbilsägare kunde för första gången beställa laddkort på vår hemsida och ladda sin elbil i InCharge publika laddnätverk.
2017
I maj 2017 invigdes första laddgatan i Vattenfall InCharge publika laddnätverk på Malmgårdsvägen i Stockholm. Susanna Hurtig och Trafikborgarråd Daniel Helldén berättade om satsningen.
2018
Vattenfall InCharge produkter och tjänster börjar erbjudas i Storbritannien, Tyskland och Nederländerna. Både publika och icke-publika stationer började växa markant i nordvästra Europa. Vattenfall InCharge får samtidigt sin nuvarande visuella identitet.
2019
Vattenfall InCharge produkter och tjänster lanseras i Norge där elbilsförsäljningen redan ligger i framkant. Både privatpersoner, bostadsrättsföreningar och norska företag kan nu ansluta sig till InCharge laddnätverk.
2020
Vid utgången av 2019 passerade vi magiska 100 000 laddbara fordon i Sverige. Ett år senare var antalet 187 000. Även antalet laddpunkter i Vattenfall InCharge publika laddnät växter stadigt och under året passerade vi 4000 publika laddpunkter i Sverige.
2021
Trots pandemi och halvledarbrist passerade vi 300 000 laddbara personbilar under 2021. Under året öppnade Vattenfall InCharge upp sex nya laddgator i Stockholm för att göra det ännu enklare att ladda i storstan. Även i den norrländska naturen går det att ta sig fram på el, det bevisade Ebba och Moa med sitt äventyr på elskoter.
2022
Under året blev Vattenfall InCharges laddnät tillgängligt i displayen på en rad bilmärken. 2022 var också året då vi satsade stort på vita fläckar. Ebba och Emmett bevisade att det nu går att ta sig hela vägen från Ystad till Nordkap med elbil och under hösten installerades efterlängtade snabbladdare på 13 nya orter i Norrlands inland.