För dig som vill veta mer om elbilsladdning för industriföretag
För dig som vill veta mer om elbilsladdning för industriföretag
* Power Circle
Kanske har ni tagit beslutet att börja fasa ut fossildrivna företagsbilar och leasingbilar? Eller så märker ni redan att flera av era anställda åker till jobbet med en laddbar bil. Att många skaffar elbil eller laddhybrid i storstäderna är känt sedan länge. Enligt beräkningar från Rise kommer 95 % av bilarna i Stockholm vara laddbara 2030 om utvecklingen fortsätter i samma takt. Men trenden syns även i Sveriges industritäta städer så som Sundsvall, Borås, Sandviken och Eskilstuna.
Även om inte alla väljer just en ren elbil visar Trafikanalys elbilsstatistik trenden i flera av våra industritäta län.
Län | Antal nya elbilar 2021 | Andel av nya bilar |
Västra Götalands län | 10 981 | 21,1% |
Västerbottens län | 928 | 19,1% |
Östergötlands län | 2 120 | 19,0% |
Stockholms län | 19 767 | 18.2% |
Norrbottens län | 695 | 18.2% |
Skåne län | 8 461 | 18.2% |
Västmanlands län | 1 037 | 17.4% |
Södermanlands län | 1 151 | 17.2% |
Gävleborgs län | 805 | 13,9% |
Hela Riket | 57 881 | 18.4% |
Källa: Trafikanalys
När efterfrågan att kunna ladda sin elbil ökar kan det vara svårt att veta var man ska börja. Ellen Mårtensson, Key Account manager och segmentsansvarig på Vattenfall InCharge, möter dagligen industriföretag som vill ta det första steget och investera i laddinfrastruktur på sin företagsparkering.
- Många företag vill vara en attraktiv arbetsgivare och möjliggöra för sina anställda att välja fossilfritt genom att erbjuda laddmöjligheter på arbetsplatsen. Fram tills idag har elbilsladdning varit ett extra plus, men nu ser vi att det blir mer standard och något de anställda förväntar sig.
När det första steget av investeringen ska tas trycker hon på vikten av att välja en laddlösning som är framtidssäkrad och går att utöka allt eftersom behoven ökar. Många undrar exempelvis vilken effekt de ska välja på laddboxarna så att de möter efterfrågan även om några år.
- Allt fler elbilar kan ta emot högre effekt, men hög effekt är inte nödvändigtvis synonymt med framtidssäkrat. Man måste utgå från fastighetens förutsättningar så att alla har möjlighet att ladda även i framtiden. För många industriföretag är inte effekten det som begränsar men det finns ändå flera skäl att välja laddboxar med lägre effekt. Exempelvis är det skonsammare för bilens batteri att ladda med en lägre effekt. 3,7 kW räcker gott och väl då bilen laddas med ca 15 mil under en arbetsdag.
I de verksamheter där personalen använder en laddbar bil för att ta sig till kunder eller åka mellan flera siter kan de behöva ladda snabbare.
- Att dela upp arbetsladdning och besöksladdning är en bra strategi om man har olika behov. Att installera ett färre antal laddboxar med 11 eller 22 kW på en separat besöksparkering möjliggör även snabbare laddning på ett kostnadseffektivt sätt, menar Ellen.
Läs mer om laddning för anställda och besökare
Investeringen i elbilsladdare innebär inte bara hårdvara och tillval så som effekt. Laddlösningen behöver också ha funktioner som underlättar vardagen både för företaget, anställda och besökare. Många företag funderar exempelvis över administrationen av laddstationerna – hur fungerar det med betalningen?
- Vi har lösningar för betalning där de anställda slipper förmånsbeskattning. Vi sköter faktureringen och minimerar på så sätt företagens administration kring detta. Vår kundservice tar också hand om frågor och support så att laddstationsägaren kan fokusera på sin kärnverksamhet. Många undrar också hur det fungerar med leasingbilar. Med vår lösning kan fakturan för laddningen gå direkt till leasingföretaget. Då fungerar det ungefär som ett drivmedelskort och elbilsförarna slipper hantera utlägg för laddningen, säger Ellen.
Att investera i elbilsladdning kan vara krångligt. Välj en leverantör som är med er hela vägen från behov till installation och som är en trygg partner även när ni kommit igång. Något är säkert – elbilen är här för att stanna.