Elbilspusslat och klart
Vi vill göra det enkelt för dig att ladda bilen där du bor, handlar, jobbar och semestrar. Därför hittar du över 6 700 publika laddare och snabbladdare från Vattenfall InCharge längs Sveriges vägar.
Vi vill göra det enkelt för dig att ladda bilen där du bor, handlar, jobbar och semestrar. Därför hittar du över 6 700 publika laddare och snabbladdare från Vattenfall InCharge längs Sveriges vägar.
På våra egenägda stationer laddar du med miljömärkt el från Vattenfalls vind- och vattenkraft.
Ladda med laddkort, laddbricka eller app. Alltid abonnemangsfritt och enkelt, oavsett var du är.
I Vattenfall InCharge app är det enkelt att hitta din närmaste laddare och se tillgänglighet och effekt. Läs mer och ladda ner appen.
I vår laddkarta får du koll på var din närmaste publika laddstation finns. Filtrera på laddeffekt, snabbladdare, typ av laddare och antal uttag. Använd laddkartan i vår app för att enkelt navigera till laddstationer längs vägen.
Är du nyfiken på vad som påverkar priserna på våra laddstationer? Vi har samlat allt du behöver veta – från dynamisk prissättning till hur effekten påverkar priset.
Du betalar 79 kr (inkl. moms) per beställt laddkort/laddbricka. Du får använda hela summan att ladda för. Alltid abonnemangsfritt.
Hitta laddare nära dig, filtrera på tillgänglighet och effekt. Registrera ditt betalkort för direktbetalning.
Vägar värda en omväg? Absolut. Vi har listan på de tre vackraste vägarna i Sverige och självklart var du laddar längs med dem.
Motorjournalisten Glenn Lindberg har lång erfarenhet av elbilskörning och delar med sig av sina bästa tips för att maxa milen.
Vill du få senaste nytt från oss blandat med inspiration och tips på vägen? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Hur kan jag vara säker på att QR-koden på laddstationen är äkta?
Vi vet att AFIR kan utnyttjas för att bedrägerier och vi är måna om att ingen ska bli lurad vid våra stationer. Här är tre saker att tänka på när du scannar QR-koden för att ladda i vårt publika nätverk.
Hur gör jag för att ladda på era stationer?
För att ladda på våra laddstationer behöver du ha registrerat ett betalkort i appen eller ha ett laddkort eller en laddbricka från oss. Har du det? I så fall startar du laddningen så här:
Koppla ihop laddaren och bilen med laddkabeln.
Håll ditt laddkort eller din laddbricka framför kortläsaren, alternativt scanna QR-koden eller sök efter laddarens ID i vår app.
Laddningen påbörjas.
Avsluta laddningen på samma sätt som du startade den.
Jag har varken laddkort eller app, kan jag ladda hos er ändå?
Har du inte tillgång till laddkort/laddbricka eller vår app? På våra publika laddstationer kan du betala för laddningen direkt genom att scanna QR-koden på stationen. Du hamnar då på en hemsida där du kan starta och stoppa laddningen genom att betala direkt med ditt betalkort eller kreditkort.
Vad betyder ljuslisten på laddstationen?
Lyser grönt: Tillgänglig
Blinkar blått: Laddningen påbörjas
Lyser blått: Laddning pågår (obs, gäller ej för CTEK Chargestorm Connected 2 eller Garo Entity)
Blinkar rött: Laddkortet eller laddbrickan ej godkänd
Lyser rött: Enhetsfel
Vill du veta mer om vad de olika ljusen betyder på en specifik laddare? Klicka här.
Om en station har olika priser vid olika tidpunkter, vilket pris gäller vid en längre laddsession?
Innan du startar laddning kan du se aktuella priser i vår app. Tidpunkten du startar laddningen på avgör vilket pris som gäller, oavsett hur länge du laddar. Om du till exempel får ett lägre pris efter klockan 18 är det viktigt att inte påbörja laddsessionen innan 18.
Vad har ni för el på era laddstationer?
På våra egenägda stationer laddar du med el märkt Bra Miljöval. Det innebär att elen kommer från Vattenfalls egen vind-och vattenkraft och är producerad med hänsyn till miljön.
Läs gärna mer om Bra Miljöval här: Ladda med el märkt Bra Miljöval på våra egenägda stationer | Vattenfall InCharge
Kundservice under kontorstid och felavhjälpning dygnet runt. Du når oss alltid på telefonnumret nedan:
I vår omfattande FAQ hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör Vattenfall InCharge och våra tjänster.
Feedback