Under 2020 skapade pandemin oro världen över och det påverkade även fordonsindustrin negativt. Under första halvan av 2021 blev det däremot en stark återhämtning, men bakslaget kom åter. Bristen på bland annat halvledare drog ner på produktionstakten, leveranserna och försäljningen.
Trots motgångarna ökade intresset för laddhybrider och elbilar under 2021. De laddbara bilarna utgjorde 45% av den totala nyförsäljningen på 300 983 personbilar, enligt BIL Sweden. Under 2020 var andelen 32%. Gynnsamma styrmedel, ett större utbud och lägre priser möjliggjorde för fler att välja laddbart. Under 2021 registrerades 77 832 st laddhybrider och 57 470 st elbilar i Sverige. Antalet rena elbilar ökade med hela 105,5% jämfört med 2020!
I Power Circles statistik ser vi också utvecklingen under året och att antalet laddbara fordon totalt passerade 300 000- strecket vid årsskiftet.
December 2020 | December 2021 | |
Personbilar: | 179 035 | 297 649 |
Elbussar: | 467 | 667 |
Lätta lastbilar: | 5 900 | 8 443 |
Motorcyklar: | 1 970 | 2 339 |
Laddbara fordon totalt: | 187 372 | 309 098 |
Källa: Power Circle
I höstas kunde vi fira att mer än varannan nyregistrerad bil var laddbar. I december månad slogs ytterligare ett rekord: 61% av bilarna var laddbara och därmed registrerades den högsta andelen laddbara bilar någonsin för en enskild månad.
Antal | % | |
El: | 10 041 | 36,4% |
Laddhybrid: | 6 692 | 24,3% |
Bensin: | 5 763 | 20,9% |
Diesel: | 3 146 | 11,4% |
Elhybrid: | 1 662 | 6,0% |
Etanol: | 151 | 0,5% |
Gas: | 127 | 0,5% |
Övriga: | 0 | 0,0% |
Totalt: | 27 582 | 100,0% |
Många som köper en elbil vill göra en förändring, tänka mer hållbart och minska utsläppen. Svenskarnas nya köpmönster visar positiva resultat även i praktiken. Under året som gått minskade koldioxidutsläppen från nya bilar med 19 procent, från 93,7 g/km 2020 till 75,5 g/km 2021. Sveriges minskning är bland de snabbaste inom EU och statistiken tyder på att den positiva utvecklingen fortsätter.
Enligt BIL Swedens prognos för 2022 kommer var tredje såld bil vara en ren elbil. För att nå den höga prognosen för laddbara bilar menar Mattias Bergman, vd BIL Sweden, att det är viktigt att laddinfrastrukturen byggs ut i takt med att elbilarna blir allt fler. Styrmedlen behöver också vara rätt utformade, förutsägbara och långsiktiga, inte bara vid köp utan även vid brukandet av bilen.
Källa: BIL Sweden