Vi tar avstamp i 2018 då Bonus malus-systemet trädde i kraft. Efterfrågan på elbilar tog fart på allvar, så pass att bilhandlarna inte lyckades möta efterfrågan med långa väntetider som följd. 68 805 laddbara bilar körde på våra vägar.
Laddbara fordon: 68 805
Tillväxt senaste 12 mån: 52 %
Källa: Power Circle
Vid utgången av 2019 passerade vi magiska 100 000 laddbara fordon i Sverige. Det här året började även rena elbilar ta mark från laddhybriderna. 41 % var rena elbilar (inkluderat lätta lastbilar och MC), mot resterande 59 % som var laddhybrider.
Laddbara fordon: 102 210
Tillväxt senaste 12 mån: 49 %
Källa: Power Circle
I slutet av 2020 var antalet laddbara fordon i Sverige 187 000 st. 30% av alla nya bilar som såldes var eldrivna. I december 2020 valde 50 % av nybilskunder att köpa laddbar bil och Sverige hade nu den högsta andelen laddbara fordon bland nyregistreringar inom EU. Volkswagen ID.3 var den mest sålda elbilen under året och puttade därmed ned Tesla Model 3 från förstaplatsen.
Laddbara fordon: 187 372
Laddbara personbilar: 179 035
Tillväxt senaste 12 mån: 82 %
Källa: Power Circle
Under 2021 ökade antalet laddbara fordon i rekordtakt inom flera segment. Tillväxten ökade med 64 % och milstolpen 300 000 laddbara fordon passerades. Volkswagen ID.4 utsågs till årets bil i världen och toppade också listan som Sveriges mest sålda elbil under 2021.
Laddbara fordon: 309 162
Laddbara personbilar: 297 640
Tillväxt senaste 12 mån: 64 %
Källa: Power Circle
2022 avslutades med en toppnotering, över 18 000 elbilar nyregistrerades i december. Tillsammans med ytterligare en toppnotering på 8 100 laddhybrider var 76 % av de nyregistrerade personbilarna under december månad laddbara.
Laddbara fordon: 450 003
Laddbara personbilar: 433 018
Tillväxt senaste 12 mån: 52 %
Källa: Power Circle
Hur ser det ut när vi blickar in i spåkulan? Konjunkturläget, hushållens minskade köpkraft och effekten som borttagandet av klimatbonusen har inneburit att Mobility Sweden sänker sin prognos för antalet nyregistrerade personbilar från 290 000 till 265 000*.
– Det är tydligt att klimatbonusen togs bort vid sämsta tänkbara tidpunkt. På senaste tiden har svenskarna drabbats av höjda räntor, inflation och generellt ökade levnadskostnader. Vi har nu en bra dialog med regeringen om nya styrmedel för att nå klimatmålen, säger Mattias Bergman på Mobility Sweden.
Trots detta har vi redan nu, juni 2024, över 580 000 laddbara bilar på våra vägar.
Funderar ni på att installera laddstationer i er bostadsrättsförening? Vi vet vad ni behöver tänka på.