Planerar du för hösten och vinterns långresor och funderar på hur långt elbilen tar dig på en laddning? Vi tar ett snack med Glenn Lindberg, som i egenskap av motorjournalist har kört de flesta elbilar som finns på den svenska marknaden och dessutom åkt på flera långresor med elbil, både i och utanför Sveriges gränser. Just nu är han aktuell med podden … och bilen går bra? för Aftonbladet, samt den egna Youtubekanalen.
– På bara fem år har laddinfrastrukturen blivit avsevärt mycket bättre och det är enkelt att hitta laddstationer nästan oavsett var du befinner dig. Dessutom har bilarna blivit bättre också, med ökad räckvidd, så för dagens elbilister existerar knappast räckviddsångest. Däremot kräver elbilarna att du ändrar beteende, säger han.
Vilket är det vanligaste misstaget som nya elbilsförare gör?
– Att stirra sig blind på hur snabbt man får köra och inte anpassa sin körstil. Att köra 100 km/h istället för 120 km/h ger stor effekt på räckvidden. Jag brukar tänka så här, att även om jag sänker hastigheten kommer jag fram fortare eftersom jag inte behöver göra fler laddstopp.
Vilka är de viktigaste lärdomarna du har med dig från dina många långresor med elbil?
– Oavsett vilken bil du kör kommer det ta längre tid att ladda en bil än att tanka en bil. Fundera på vad du vill göra under den tiden och hitta en laddstation längs vägen som matchar ditt behov. Vill du optimera för en snabb laddning ska du förvärma batteriet, en funktion som de flesta elbilar har idag.
– Enligt min erfarenhet stämmer räckviddsangivelserna vid körning väldigt väl. Du kan med andra ord lita på din elbil. Med det sagt är det bäst att ta det säkra före det osäkra och stanna för laddning när du når under tio procent av batteriets effekt.
Enligt en undersökning som Riksförbundet M gjorde 2022 minskar elbilarnas räckvidd med upp till 26 procent på vintern jämfört med sommaren. Varför är det så?
– Elbilar har mycket högre verkningsgrad än bilar med förbränningsmotorer. Det innebär att merparten av energin från en elmotor går direkt ut i hjulen, istället för att omvandlas till värme – som i en bil med förbränningsmotor. Det i sig är ju positivt, förutom på vintern när den ”extra” värmen i en bil med förbränningsmotor kan användas för att värma upp kupén medan du som elbilist behöver ta energi från batteriet för att få en varm kupé.
– Det är kul att följa utvecklingen och se hur biltillverkarna jobbar för att lösa just den här problematiken. Värmeslingor i ratten eller i säkerhetsbältet är två lösningar som jag tror vi kommer se inom en snar framtid.