29.08.2022 | 4 min


För dig som sitter i styrelsen i BRF

Brf Ordonnansen skapade en långsiktig laddlösning tillsammans med InCharge


För bostadsrättsföreningen Ordonnansen i Solna tog det ett tag från idé till handling när det gällde laddlösning. Men med hjälp av Vattenfall InCharges gedigna kunskap och kundservice har de i dag investerat i 24 laddplatser och gjort Ordonnansen till en brf som hänger med i samtiden.

Kunskapsinhämtning blev första steget

När idén väcktes i bostadsrättsföreningen 2018 visste man inte så mycket om hur laddning av elbilar fungerar och hur man implementerar en sådan lösning. Man påbörjade ett arbete med kunskapsinhämtning i en speciellt utsedd arbetsgrupp där styrelsemedlemmen Hassan Samadi utsågs till ledare. De tog kontakt med olika aktörer och fick bra kontakt med säljaren Peter Nyström på Vattenfall InCharge.

“Vi ställde många frågor till Peter. Till exempel vad som gjorde dem bättre än de andra aktörerna. Den information som vi fick av dem var nästan som en grundutbildning inom ämnet, och vi lärde oss otroligt mycket under vägen. De hjälpte oss dessutom att få vokabulären att prata med deras konkurrenter.”

Hassan är nöjd med bemötandet de fick.
“Man måste komma ihåg att allt detta skedde innan vi valde att arbeta med dem. De bjöd alltså på sin tid innan vi ens hade lovat att anlita just dem” säger han.

När de hade mer kunskap och förstod vad de gav sig in på så skickade de ut en enkät i föreningen våren 2021 för att få mer input från medlemmarna. Även om de inte fick svar från alla valde dem att gå vidare ändå med tanke på hur vindarna blåser i samhället och att det var möjligt att få en miljöbonus från Naturvårdsverket.

 

Brf Ordonnansen formulerade krav

Ett krav Ordonnansen hade var att den aktör de valde skulle ha en så kallad samlad entreprenad, alltså en entreprenör som ansvarar för allt från början till slut. Av alla de leverantörer de kontaktade var det bara Vattenfall som erbjöd det.

Att få tillgång till en teknisk support dygnet runt var också ett krav. Vattenfall uppfyllde alla Ordonnansens krav. Det blev ett val som både var tidsbesparande och kostnadseffektivt helt enkelt.

 

En långsiktig lösning som är bra för miljön

Vattenfall InCharge blev alltså det självklara valet för Ordonnansens laddlösning när alla frågetecken var utredda. De inledde arbetet tillsammans och har i dagsläget alltså laddplats på alla 23 p-platser i garaget och dessutom en 24:e förberedd plats som det går att sätta igång om behovet skulle uppstå.

I dagsläget är det bara två av platserna som används, men Ordonnansen ser det hela ur ett långsiktigt perspektiv. Föreningens ordförande Git Eliasson berättar:
“Vår familj har funderat på elbil ett tag, men det är inte förrän nu, när vi faktiskt kommer att ha möjlighet att ladda bilen hemma, som vi tänker göra det. Vi i styrelsen tror att det här kan gynna miljön i det långa loppet, att fler blir intresserade av köpa en ren elbil.”

Hassan Samadi fortsätter:
“Det här projektet har lyft vår förening. Många pratar om det och det särskiljer oss som bostadsrättsförening. Det visar att vi är nytänkande och att vi vågar ta risker.”

 

Bra kommunikation och tillgänglighet

På frågan om hur samarbetet med Vattenfall InCharge har fungerat svarar Hassan såhär:
“Jag kan jag faktiskt inte komma på någonting som var dåligt. Det uppstod aldrig hinder i kommunikationen, och de var alltid tillgängliga för oss. Deras styrka är verkligen kundbemötandet. Kunde inte Peter svara på en fråga kopplades en teknisk sakkunnig in, Peter var prestigelös.”

En annan sak som Hassan uppskattade väldigt mycket var att han tyckte att de blev bemötta med stort tålamod.
“Tålamodet de hade med oss och deras förmåga att förklara begripligt om vad det handlade om var fantastiskt. Vi kunde alltid kontakta Peter och fick alltid ett snabbt svar, både via telefon och mejl” berättar han.

Han fortsätter: “Kontakten med Peter har inte upphört efter avslutat projekt. Det gör att vi inte känner oss övergivna. Det är ett stort plus för oss!”

 

Tips till andra som funderar på laddlösning i sin BRF

Det är inte bara Ordonnansen som är nöjd med projektet, utan även deras kontaktperson Peter Nyström.
“De var fantastiska att arbeta med! Det är tacksamt att jobba med människor som brinner för det här. Vi lägger ett stort värde i att vara tillgängliga för kunden, men de var också tillgängliga för oss om vi behövde fråga om något. Kommunikationen har varit fantastisk.”

På frågan om vad Peter skulle vilja tipsa andra bostadsrättsföreningar om när det kommer till laddlösningar radar han upp följande punkter:

  • ● Se till att leverantören har s.k. öppna protokoll - lås inte fast er vid en specifik leverantör så att ni kan byta om ni inte är nöjda.

  • ● Se till att det är enkelt med debiteringen.

  • ● En bra kundsupport som är enkel och tillgänglig är ett måste. Det sparar tid åt styrelsen i föreningen.

  • ● Få det rätt gjort från början. Det finns alltid en risk för underdimensionering i systemet. Se till att ni har ordentligt med laddplatser för framtida behov och se på det som en långsiktig lösning!

  • ● Stressa inte fram projektet. Ta god tid på er så att ni känner er trygga med den leverantör ni väljer.

 

 

 


Ladda BRF
;